NIEUWS 2023

MEI

KLUSDAG ZATERDAG 27 MEI

Een geslaagde dag waarbij zowel binnen als buiten veel werk is verzet.

Eerst even overleggen wie wat ging doen.

Deze borden zijn op de klusdag opgehangen zodat ons buurthuis goed te vinden is

DAUWTRAPPEN DONDERDAG 18 MEI

In de vroege ochtend om 7 uur verzamelde een groep bij het buurthuis voor het dauwtrappen op Hemelvaartsdag.

Met stevige stappers aan gingen ze een uur wandelen.

En genoten ze van de stilte en rust in de natuur.

Daarna genoten de deelnemers samen van een lekker ontbijtje.

Mei

DAUWTRAPPEN DONDERDAG 18 MEI
Op donderdag 18 mei, Hemelvaartsdag, gaan we dauwtrappen. In de
vroege ochtend gaan we een uur wandelen en genieten van de stilte
en rust in de natuur. Aansluitend kunnen de deelnemers genieten van
een broodje met een kopje koffie of thee.

 

* Wilt u meedenken, meepraten of heeft u bepaalde vragen die te maken hebben met onze buurtvereniging of buurt?

Kom dan naar de algemene ledenvergadering op woensdag 24 mei.I
U bent van harte welkom in ons
buurthuis vanaf 19.30 uur.

De vergadering begint om 20.00
uur. 

 

* KLUSDAG ZATERDAG 27 MEI
Op deze zaterdag gaan we, zoals elk jaar gebruikelijk, weer aan de
gang in- en rondom het buurthuis. Cor van Rouwendaal is onze klus -
coördinator en samen met jullie/ vrijwilligers gaan we de
werkzaamheden te lijf.
Uiteraard wordt er door de dames voor de inwendige mens gezorgd.
We starten om 8.45 uur met een kopje koffie en om
9.00 uur gaan we aan de gang. Om 15.00 uur willen we stoppen.
Eerder deze maand hebben jullie van Cor al een
uitnodiging en overzicht ontvangen.
Dus geef je op en vertel ons wat jouw voorkeur
heeft/ waar jij goed in bent en we zien elkaar dan.

 

*ENERGIEBESPARING
In het kader van energiebesparing hebben we een aantal offertes
i.v.m. spouwisolatie opgevraagd. De oude spouwvulling vertoonde
gebreken. Op 12 juli zal de spouw van het buurthuis gevuld gaan
worden met aminofoam. Daarnaast zijn we aan het kijken of een deel
van de ruiten van het buurthuis vervangen kunnen worden voor HR++
glas. Zo willen we stapsgewijs toch een bijdrage leveren aan de
verduurzaming van ons buurthuis.

 

* VOORTGANG BEWONERS/ WIJKAVOND KRACHTIGHUIZEN
Zoals afgesproken op de bewonersavond in ons buurthuis hebben we
van de Gemeente een rapport over de analyse van het grondwater
ontvangen van de afvalstort Batosweg.
Dit is een best wel ingewikkeld rapport en we zijn dan ook op zoek
naar iemand onder jullie die dit rapport kan interpreteren en voor de
bewoners van Krachtighuizen in begrijpelijke taal kan omzetten. Zodat
wij dit kunnen delen. Ben jij de aangewezen persoon ……….laat het ons
weten, we waarderen het zeer.


* Op 28 maart is de nieuwe wethouder, Sander van Nieuwenhuizen,
met de verkeersspecialist van de gemeente, Joris Finke, in het
buurthuis geweest. Dit om met de Werkgroep Veilig Verkeer
Krachtighuizen (WVVK) te spreken over de invulling van de plannen
welke door een lid van de werkgroep, tijdens het inspreken op de
gemeenteraadsvergadering van 16 februari in zake de behandeling
van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) van de
gemeente Putten, naar voren was gebracht. De wethouder kon nog
4geen definitieve toezeggingen doen, maar de aard van het gesprek
werd door de leden van de werkgroep als zeer positief ervaren. Henk
van Woerden zit namens de buurtvereniging in deze werkgroep.

 

* Bingo:

We hebben de verkoop van de kaarten en de te winnen prijzen
gewijzigd. Hieronder leggen we het uit.
In het eerste blok verkopen we 5 Bingokaarten voor € 10,00 met op
elke kaart 3 prijzen, 1 rijtje, 2 rijtjes en volle kaart.
Daarna verkopen we losse Bingokaarten voor € 2,00 per stuk met
daarop ook 3 prijzen per kaart, 1 rijtje, 2 rijtjes en de volle kaart.
Afhankelijk van het aantal gasten en de tijd verkopen we de laatste
ronde ook voor € 2,00 een bingokaart met alleen bij een volle kaart als
hoofdprijs van de avond een echt grote prijs.
Op deze manier is het voor iedereen aantrekkelijk om mee te spelen
zonder dat je meteen een vermogen uit moet geven.

April

Wijnproeverij op vrijdag 14 april

Tafels mooi opgedekt

De wijntjes stonden al klaar

Lekkere hapjes horen erbij

Op dit formulier werd ingevuld wat je zelf van de wijn vond. De smaakbeleving is per persoon heel verschillend.  Daarna werd er door Jacqueline  verteld hoe de wijnkenners de wijn beschreven. 

Ook de darters van het buurtcafe op de vrijdagavond waren aanwezig.

Het was een heel gezellige en zeer geslaagde avond

 

 

___________________________________________________________________________

Op 1e Paasdag was er in ons buurthuis weer een heerlijke paasbrunch waar zo'n 40 buurtbewoners aan deelnamen.

De vrijwilligers hadden een uitgebreid buffet gemaakt. Wat zag alles er mooi uit en.....wat smaakte het lekker!

De tafels waren mooi opgedekt zo kwam je gelijk in de " Paassfeer"

Het buurthuis was mooi versierd met paasstukjes en versieringen.

Bedankt lieve vrijwilligers voor deze lekkere en gezellige Paasbrunch

________________________________________________________________________________

* Voor de allerkleinsten van onze vereniging was er voor de eerste keer een leuke kinderactiviteit:

Paaseieren zoeken op 1e paasdag

De Paashaas legde even uit waar je op moest letten, want....

Overal kon je een Paaskadootje vinden! Op een boomstam,

In een boomstam of tussen de dennennaalden.

De Paashaas was in een gulle bui en deelde ook nog kleine Paashaasjes uit!

Wat vonden de kinderen het leuk. Wie weet is dit het begin van nog meer kinderactiviteiten..

 

 

Maart

* Paasstukje maken op donderdagmiddag 30 maart

 

* Grote opkomst bij de Landelijke Opschoondag van Nederland Schoon.

Maar liefst 22 buurtbewoners waren er op zaterdagmorgen 18 maart om ons buurtschap te ontdoen van zwerfafval. Voor foto's: zie Landelijke Opschoondag links in de kolom.

Februari

* WERKGROEP VEILIG VERKEER KRACHTIGHUIZEN
Deze werkgroep heeft de afgelopen tijd een aantal knelpunten in
kaart gebracht en zullen die binnenkort aanbieden aan de
Raadscommissie Economie, Bestuur en Openbare Ruimte (EBOR).
In een separate mail ontvangen jullie een gedetailleerd verslag van de
werkgroep.

 

* HET BILJART UIT DE ZAAL
In de afgelopen bestuursvergadering hebben we besloten dat het
biljart gaat verdwijnen omdat het niet meer gebruikt wordt.
Dus……………….. voor de liefhebber;
GRATIS AF TE HALEN een oerdegelijk biljart met
alle keuen, ballen, telraam en elektronisch
scorebord.
We willen graag dat je hem zelf demonteert en
ook zelf voor transport zorgt. Neem contact op met HenkH, HenkvW
of Edith voor het maken van een afspraak om hem op te komen halen.

 

* LIEF & LEED
Als buurtvereniging vinden we het belangrijk oog te hebben voor onze
medemens in de wijk of buurt. Een klein gebaar in de vorm van iets
lekkers of een bloemetje of een kaartje is goed te doen en daarmee
4
laten we weten deze mensen niet te vergeten, aan ze te denken en
met ze mee te leven.
Omdat we die taak onmogelijk alleen kunnen uitvoeren vragen we
jullie hulp. Dus kennen jullie iemand (lid of geen lid) die wel een
steuntje in de rug kan gebruiken of iemand die langdurig ziek is, of
iemand die herstellend is maar een lang traject voor de boeg heeft,
kortom iemand die onze aandacht verdient…………………….laat het ons
weten. Uiteraard is jullie tip over een blijde gebeurtenis ook welkom.
Geef jullie tip door via de mail of telefonisch.

 

Januari

Uitnodiging 20 januari: Speciale lier-sessie rond boswerkzaamheden op en rond landgoed Oud-Groevenbeek

Waarom voert Natuurmonumenten boswerkzaamheden uit op en rond landgoed Oud Groevenbeek? En op welke manieren gebeurt dat? Wat betekenen de letters op sommige bomen in het gebied? Op deze en andere vragen geven de boswachters van Natuurmonumenten op vrijdag 20 januari zoveel mogelijk antwoorden tijdens een speciale ‘Lier-sessie’ op het landgoed. Ook u en de leden van uw buurtvereniging zijn daarbij uiteraard van harte welkom.

 

Wat gaan we doen?
Op en rond landgoed Oud Groevenbeek worden komende weken op verschillende plekken boswerkzaamheden uitgevoerd. Bomen worden dan onder meer gelierd; de boom wordt omgetrokken alsof deze met kluit en al door de wind wordt geveld. Die boom hoeft daarna niet meteen dood te gaan. Vaak blijft een aantal wortels in de grond. Dit lieren gaat Natuurmonumenten vrijdag doen, maar dan geven de boswachters daar ook eens uitgebreid tekst en uitleg bij.

 

Vragen beantwoorden
Ondanks de voorlichting die we als boswachters geven, denk aan teksten op de website en bordjes met uitleg in het gebied, merken we dat er bij omwonenden en voorbijgangers alsnog nodige vragen ontstaan over wat we in de bossen doen en vooral; waarom. Misschien geldt ditzelfde ook wel voor de leden van uw vereniging. Bovendien kunnen we ons voorstellen dat het omtrekken van volwassen bomen best indrukwekkend kan zijn. Daarom organiseren we deze speciale Lier-sessie. Niet alleen kan iedereen op deze manier dit indrukwekkende schouwspel van dichtbij komen bekijken, ook staat het iedereen tegelijkertijd vrij om vragen stellen die er over de boswerkzaamheden spelen.

De Lier-sessie start op vrijdag 20 januari om 13.30 uur. Er wordt in het Theehuis op landgoed Oud Groevenbeek verzameld onder het genot van een kop thee of koffie. Na een korte presentatie met ruimte voor vragen, wandelt u onder begeleiding van verschillende boswachters naar de Lier-locatie. In totaal duurt de sessie zo’n 1,5 uur.

 

Wilt u erbij zijn? In verband met de veiligheid is de groepsgrootte enigszins beperkt. Meldt u daarom van tevoren even bij me aan via dit e-mailadres a.vermeer@natuurmonumenten.nl

Met vriendelijke groet,

 

Afke Vermeer

Boswachter Communicatie en Beleven

63101 – Noordwest-Veluwe

December

DENKTANK
Afgelopen maanden zijn vrijwilligers en bestuur van de
Buurtvereniging bezig geweest om nieuwe activiteiten te bedenken en
bekende activiteiten in te plannen. We willen graag een jaarkalender
2023 maken met daarop alle activiteiten en die digitaal verspreiden
onder de leden en belangstellenden en in de vorm van een boekje
laten drukken en in Krachtighuizen verspreiden.
Op deze manier kan iedereen ver van tevoren zien wat er gaat
gebeuren bij de Buurtvereniging en is het voor de vrijwilligers
makkelijker om tijd te reserveren.
Om jullie een paar voorbeelden te noemen:
- 8 x Koppelklaverjassen
- 5 x Bingo
- Klootschieten blijft
- Sporten blijft
- Puzzelrit auto
- Fietstocht
- Eitjes zoeken & Paasbrunch
- Dauwtrappen met aansluitend ontbijtje
- Buurtdag
- Sinterklaasfeest kinderen
- Wijn-, bier- en whisky -proeverij
- Diverse workshops
Jullie ontvangen separaat de activiteiten kalender voor 2023.
En daar tussendoor blijven we natuurlijk de belangen behartigen van
de inwoners van Krachtighuizen naar de Gemeente en andere
maatschappelijke organisaties.

 

ZANGKOOR
Een van de ideeën van de denktank is het oprichten van een zangkoor.
Als we dat goed aan willen pakken zoeken we als eerste natuurlijk een
dirigent m/v.
Kennen jullie iemand die deze taak op zich wil nemen?
Of ben je zelf dirigent en vind je het leuk om van een stel
enthousiastelingen een heus koor te maken, meld je dan bij ons.
Stel dat we het voor elkaar krijgen, dan zou het leuk zijn als dat koor
ook een naam krijgt. Denk mee en stuur ons de door jou bedachte
naam.


WORKSHOPS
Om verschillende workshops te organiseren, zoeken we één of
meerdere vrijwilligers die de organisatie daarvan op zich willen
nemen. We denken bijvoorbeeld aan bloemschikken, schilderen,
kerststukjes maken en een kleding-naaicursus.
Heb je ook een tip voor een leuke workshop, laat het ons weten.
Wat ons betreft mag het een eenmalige workshop zijn maar ook
eentje die meerdere dagen/ dagdelen duurt is in te plannen.
Onze voorkeur gaat uit naar overdag op de werkdagen in de week.
Wil je/ willen jullie ons helpen dit van de grond te krijgen? Stuur een
Whatsapp, mail of bel ons.

 

WIE KAN ONS HELPEN AAN OPSLAGRUIMTE?
De grote spullen in het buurthuis zoals reserve tafels, reserve stoelen,
een koeling, een vriezer, tenten en bijvoorbeeld de bingoballenbak
staan nu overal in het buurthuis. Graag zouden we zien dat die spullen
in een opslag kunnen worden ondergebracht. De opslag moet droog
zijn en afgesloten kunnen worden. Ken je iemand die plaats heeft voor
deze spullen in een schuur, loods of iets dergelijks, laat het ons s.v.p.
weten.

Oktober:

  • Het bestuur heeft besloten om ieder jaar een gezellige buurt- burendag te organiseren op nationale burendag.                                                   In 2023 is dat op zaterdag 23 september 2023. Zet hem vast in je agenda! Details horen jullie later.
  •  Op zaterdagavond, 7 januari 2023 van 20.00 uur tot 22.00 uur is de Nieuwjaarsreceptie voor alle leden van onze Buurtvereniging in ’t Krachtighuus.

Vergeet niet…….elke vrijdagavond is het buurtcafé geopend vanaf 19.30 uur. Zin in een gezellige babbel, borrel, spelletje, darten, biljarten, lekkere muziek of gewoon helemaal niks…………alles is goed.

Je bent van harte welkom!!

 

 

Augustus/september

Na aanleiding van het jumileumfeest is het 100e gezin verwelkomd bij de buurtvereniging, een mijlpaal waar we natuurlijk speciale aandacht voor hebben. Namens de Buurtvereniging heeft Joke een bloemetje gebracht bij Geurt en Gerdien van Maaren.

Inmiddels staat de teller op 106!

____________________________________________________________________________

WAT EEN GEWELDIG JUBILEUMFEEST !!!!!!

Op zaterdag 20 augustus was het dan zover. Ons jubileumfeest…………………en feest was het.

Ruim 300 feestgangers hebben we mogen begroeten en ook de kids hebben zich prima vermaakt.

Voor eenieder was er heerlijk eten, een borrel of wat fris en live muziek, verzorgd door Paddy’s Passion. Alle ingrediënten voor een geslaagde middag en avond.

Bedankt dat jullie geweest zijn.

Juli

GROOT FEEST VOOR IEDEREEN OP
ZATERDAG 20-08-2022

VAN 14.00 UUR TOT 20.00 UUR
AAN DE OUDE PRINSENWEG 6 C
Voor dit feest mogen we een deel van de Oude Prinsenweg naast het
buurthuis afsluiten als feestterrein en uiteraard gebruiken we ook het
buurthuis. Er staan allerlei leuke dingen op het programma voor
volwassenen en kinderen. (zie bijgevoegde flyer) Voor de inwendige
mens wordt ook gezorgd. We zijn al hard bezig met alle
voorbereidingen.
We zoeken op dit moment nog vrijwilligers die ons willen helpen
met de opbouw op vrijdag 19-08 en afbouw zaterdagavond 20-08.
Geef je op bij Edith via mail (buurthuiskrachtighuizen@gmail.com)
Of via Whatsapp 06-42467041
Ook zijn we op zoek naar een BHV-er voor die zaterdag. Wie is BHV-er
of kent iemand die als BHV-er wil helpen?

 

* BEWONERSAVOND MET GEMEENTE
 Iedereen heeft het verslag van deze geslaagde avond, gehouden op 18
mei, ontvangen. Er is een werkgroep, bestaande uit 6 bewoners die
samen met ambtenaren van de gemeente een aantal zaken op het
gebied van verkeersveiligheid willen aanpakken. We houden de vinger
aan de pols inzake de uitvoering van de gemaakte afspraken.

* We hebben subsidie gekregen van de gemeente!

Lees hier meer over in Gemeentenieuws (linkerkolom)

 

* Ook hebben we van de Kringloop OverNodig een gift gekregen
van € 1.000,-, te gebruiken voor onze festiviteiten, in verband met het
25-jarig bestaan van de Buurtvereniging op 17-02-2022.

De autopuzzelrit op zondag 5 juni (1e Pinksterdag) was een groot succes met maar liefst 16 auto's die deelnamen.

Om de beurt vertrokken de teams en werd de starttijd + de kilometerstand genoteerd.

Geert en Hennie hadden een mooie route uitgezet die startte vanaf ons buurthuis en bracht ons tot in Achterveld. Geen drukke verkeerswegen, maar mooie rustige weggetjes langs boerderijen, natuur, weilanden, bloementuinen en zelfs kleine schattige veulentjes.

Wat wonen wij toch in een mooie omgeving!

Ook aan de verkeersveiligheid werd gedacht: was er een gevaarlijk fietspad dan werden wij hier in de beschrijving op geattendeerd.

Naast de mooie route was er een vragenlijst waarop vragen stonden die direct met de route te maken hadden. Sommige vragen wist je gelijk het antwoord, maar er zaten ook een aantal " instinkers" bij zoals: hoeveel vogelhuisjes hangen er de boom, tja als er dan een groot vogelhuis hangt met verschillende openingen waar zelfs door de degene van wie de boom was  " huisnummers" bij waren gezet dan leidt dit bij sommige deelnemers tot enige verwarring.

Ook de vraag: wanneer is de markt in Zwartebroek? Waar het antwoord op was: D.V 11 juni waarbij het toevoegen van D.V. bij het antwoord extra punten opleverde. Maar eigenlijk was elke vraag goed te beantwoorden en had iedereen genoten van deze puzzelrit.

Als de teams terugkwamen in het buurthuis werd de kilometerstand en de tijd weer genoteerd. Deze bepaalde tezamen met de punten vanuit de vragenlijst de eindstand en al snel werd duidelijk wie er gewonnen had.

Op 1 : Marcel en zijn chickies

Op 2: De Flintstones

Op 3: De Heikneuters

Het team met de leukste naam kreeg een prijs: de Flintstones

Het was een hele leuke activiteit die hopelijk vaker wordt georganiseerd.

De 1e prijswinnaar won een tegoedbon van een supermarkt, de 2e en 3 prijswinnaars ontvingen een leuke attentie.

________________________________________________________________________________

Bewonersavond op 18 mei in ons Buurthuis:

Er was een goede opkomst van buurtbewoners en alle onderwerpen die van tevoren waren ingestuurd werden besproken.

Ook was er voldoende ruimte om vragen te stellen aan de burgemeester, wethouder of wijkagent , wat een aantal keer tot een kleine discussie leidde.

Het was een goed georganiseerde avond die werd geleid door onze voorzitter Edith.

Na afloop werd aangegeven dat zo'n avond als deze zeker voor herhaling vatbaar is.

Zodra er nieuws komt over de besproken onderwerpen (n.a.v. deze avond) melden wij dit op deze website.

_________________________________________________________________________________

Mei

BEWONERSAVOND MET GEMEENTE WOENSDAG 18 MEI  2022                   Op deze avond zullen de heren Lambooij en Koekoek aanwezig zijn om uw vragen en ideeën aan te horen. Wij verzoeken iedereen die deze avond wil bezoeken zich (opnieuw) aan te melden.

Tijd : van 20.00 uur tot 22.00 uur: zaal open 19.30 uur                                       Waar : ’t Krachtig Huus, Oude Prinsenweg 6C Putten

Aanmelden         : VERPLICHT via mail                                                                                  : buurthuiskrachtighuizen@gmail.com :of via Whatsapp 06 42 46 70 41

De door jullie ingestuurde onderwerpen hebben we uiteraard bewaard en zullen, naar we hopen door jullie zelf, aangekaart worden. U kunt deze onderwerpen lezen in de Nieuwsbrief 14. U kunt nog tot 7 mei punten/vragen inleveren bij het bestuur.

April

AlGEMENE LEDENVERGADERING

Woensdagavond, 20 april 2022

Afgelopen periode:

  • Het was stil tijdens de coronatijd, financieel kwamen we in zwaar weer terecht. Door hard werken is er afgelopen zomer een buffertje opgebouwd.
  • De puzzelrit was een succes, Zomer in Gelderland was ook erg leuk, er is veel werk in gestoken en we hebben onze buurtvereniging weer op de kaart gezet.
  • Tijdens de klusdag in september is de buitenboel geverfd.
  • Op 1 september zijn we gestart met een inloopmiddag om zo een activiteit overdag aan te kunnen bieden. Helaas was hier geen animo voor en is dit na enkele weken weer gestopt.
  • Edith is “ waterdrager” zij vertegenwoordigd onze buurt. Omdat we in een waterwingebied wonen hebben wij te maken met speciale regelgeving e.d. Zij heeft hierover een waardevol gesprek gehad met dhr Koekoek.
  • Voor wat betreft de komende ontwikkelingen rondom de N303: buurtbewoner dhr v.d. Steeg neemt deel aan de medezeggenschapsgroep.
  • Project Krachtighuizerheide: Henk en Edith hebben deelgenomen aan een bijeenkomst over de plannen m.b.t dit heidegebied. Er werd o.a. gesproken over: een schaapskudde, evt. een schaapskooi voor de schapen om in te schuilen, speeltoestellen voor kinderen e.d.
  • Er zijn subsidieverzoeken gedaan aan de gemeente, hier kwamen wij niet voor in aanmerking. Inmiddels zijn de voorwaarden gewijzigd en worden er soepeler regels gehanteerd waardoor wij w.s. wel coronasteun kunnen ontvangen voor de afgelopen 2 jaren.
  • Van de Kringloopwinkel Overnodig hebben wij een gift mogen ontvangen van 1000 euro. Heel erg bedankt hiervoor.
  • Wij zijn verheugd om te melden dat afgelopen jaar onze buurtvereniging is  gegroeid tot 83 gezinnen. Er zijn 14 nieuwe gezinnen bij gekomen, wij heten onze nieuwe leden hartelijk welkom.
  • Tijdens de coronatijd ging het financieel niet goed met onze vereniging en hebben we gevraagd of er leden waren die ons zouden willen ondersteunen d.m.v. een renteloze overeenkomst, zodat we konden blijven bestaan. Het was hartverwarmend dat er binnen 3 dagen al genoeg deelnemers  waren aangemeld. Gelukkig hebben wij het uiteindelijk niet nodig gehad. Nogmaals iedereen bedankt die ons wilde ondersteunen.
  • Piet en Marijke hebben ons een mooi dartbord geschonken met verlichting (zie foto) Bedankt hiervoor!

 

Bestuur:

  • Hans van Dijk neemt afscheid van het bestuur en wordt benoemd tot Erelid (verderop wordt hier meer aandacht aan geschonken)
  • We verwelkomen 2 nieuwe bestuursleden: Cor van Rouwendaal en Miranda Haverlag. Zij worden beide algemeen bestuurslid.

 

Huidige stand van zaken/ plannen voor de toekomst:

  • We willen een pub quiz gaan organiseren.
  • Er komt weer een puzzelrit.
  • Zaterdag 20 augustus vieren we ons 25 jarig bestaan met een groot feest, meer informatie volgt. Wij verzoeken u om deze datum vrij te houden in uw agenda.
  • Op 18 mei is de bewonersavond, u kunt hiervoor nog tot 7 mei bespreekpunten/vragen inleveren.
  • Ook onze buurtvereniging heeft te maken met de stijging van de energieprijzen. We hebben wel een duurzaam gebouw met zonnepanelen. We gaan advies vragen wat wij nog meer kunnen verbeteren om zo nog meer kosten te kunnen besparen.
  • Er is een nieuwe  kascommissie benoemd t.w.: Gert en Nico.
  • Het biljart; gebruik hiervan brengt onkosten met zich mee, tot aan 31 december 2022 houden we bij hoe vaak er gebruik van wordt gemaakt. Als blijkt dat dit minimaal is dan doen we het biljart weg.
  • Omdat de prijs van frituurolie enorm is gestegen zijn we genoodzaakt om de prijzen van het frituren te verhogen. Omdat we werken met eenheden (munten) van 65ct is besloten dat we met 1 munt (dus 65ct) omhoog gaan. Als voorbeeld: een frikadel wordt dan 1,95.
  • We zijn weer van plan om nieuwe reanimatiecursussen te organiseren. Vorig jaar hebben we mede door de gift van de Kringloopwinkel en Zomer in Gelderland de prijzen laag kunnen houden. Omdat we het belangrijk vinden dat er zoveel mogelijk buurtbewoners deze cursus kunnen gaan doen gaan we onderzoeken op welke wijze we het zo goedkoop mogelijk kunnen gaan aanbieden.

 

Maart

Wist u dat er in een buurthuis een " mini bieb" is? U kunt hier zonder kosten een boek lenen of omruilen met een boek van u zelf. Dit kunt u doen tijdens de openingstijden van het buurthuis (zie hiervoor Activiteiten links in de kolom)

* KOPPELKLAVERJASSEN OP ZATERDAG 5 MAART
We gaan weer koppelklaverjassen en ohhh wat hebben we hier naar
uitgekeken! Ik hoop jullie ook. Nieuw jaar nieuwe kansen: iedereen heeft
evenveel kans om mee te doen. Alle voorgaande lijsten en indelingen zijn niet
meer geldig.
Dus geef je op (verplicht) via onze mail buurthuiskrachtighuizen@gmail.com

of
via whatsapp 06 42 46 70 41 en vermeld duidelijk jullie namen en hoeveel
personen

Alles op een rij
Wanneer : zaterdag 5 maart 2022
Maximum aantal : 46 personen
Zaal open : 9.30 uur
Start klaverjassen : 10.00 uur
Kosten per persoon : € 15,00
Inclusief : kopje koffie met wat lekkers, lunch en een snack in
de middag
Uiteraard zijn er weer leuke prijzen te winnen en we hopen zo rond 17.00 uur
af te sluiten.
Tot ziens op 5 maart in het Krachtig Huus!

 

* PAASBRUNCH
Op ZONDAG, 17 april 2022 gaan we weer een
Paasbrunch voor jullie organiseren. Onze
vrijwilligers gaan ook dit jaar hun uiterste best
doen om er een heerlijk brunchfeest van te maken.
De zaal is open om 11.15 uur en de start van de brunch is om 11.30 uur. Tot
13.30 uur hebben jullie de tijd om alle heerlijkheden te nuttigen. Kosten voor
deze brunch € 11,00 per persoon.
Geef je op VOOR 1 april aanstaande door een mail te sturen of een whatsapp.
Stuur ons je naam/ aantal personen/ telefoonnummer

 

* Algemene ledenvergadering

Op woensdag 20 april 2022 zullen we in het
buurthuis onze Algemene Ledenvergadering houden.
Aanvang 19.30 uur. Uiteraard ontvangen jullie ruim voor die tijd de agenda en
benodigde informatie.

 

Februari

*BUURTVERENIGING KRACHTIGHUIZEN 25 JAAR

 

Op 17 februari 1997 waren het Renger van Beek en Jan Gerritsen die naar notaris Pot in Putten togen om daar de Buurtvereniging Krachtighuizen e.o. op te richten.

Wij bestaan dus vandaag, 17 februari 2022, 25 jaar!

Een heugelijk feit dat we natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan. In deze wintertijd gecombineerd met de coronamaatregelen is het niet echt lekker om een feestje te organiseren. We gaan daarom ons best doen om komende zomer een fantastisch feest te organiserenâ˜ș

Wanneer precies? Dat horen jullie nog.

Omdat de vereniging ook van - en voor de leden is, vragen we jullie mee te denken en je ideeën voor zo’n bijzondere festiviteit aan ons door te geven.

Mail ons of stuur een Whatsapp, de gegevens vind je onderaan deze nieuwsbrief. We horen graag van jullie.

Laten we er samen een “om nooit te vergeten” feest van maken.

 

* In april komt er weer een cursus reanimatie en AED zie hiervoor AED nieuws.

 

* Coronaregels in het buurthuis: Zie hiervoor Activiteiten.

 

* Kleine kans op financiële ondersteuning, zie bericht bij Gemeentenieuws

 

* Noteer alvast in uw agenda, dat de bewonersavond Krachtighuizen plaats vindt op woensdag 23 februari, van 20.00 tot 22.00 uur.

Burgemeester Lambooij en wethouder Koekkoek zullen dan aanwezig zijn in ons buurthuis. Ook zullen we proberen om de wijkagent op deze avond aanwezig te laten zijn.

Nagekomen bericht: bewonersavond Krachtighuizen gaat vanwege de coronaregels niet door. U hoort nader van ons, zodra we met het gemeentebestuur een nieuwe datum zijn overeengekomen.

 

WWW.WATER-WONDEREN.NL

Sinds eind vorig jaar is er binnen de Gemeente Putten een project gestart, samen met de Provincie, waarbij er bewustwording en aandacht gevraagd wordt van bewoners voor GRONDWATERBESCHERMINGSGEBIEDEN en WATERWINGEBIEDEN.

In de provincie Gelderland liggen 40 grondwaterbeschermingsgebieden en er zijn er 12 uitgekozen om deel te nemen in dit project.

Bekijk de website https://water-wonderen.nl/alle-gemeenten/gemeente-putten/ eens en lees dat er ook zo’n grondwaterbeschermingsgebied in Krachtighuizen ligt.

Wij kunnen als buurtvereniging een bijdrage leveren in het verspreiden en delen van informatie en kennis voor onze bewoners.

Inmiddels ben ik (Edith)“waterdrager” geworden en is er vorige week een filmpje

gemaakt met Roelof Koekoek waarin het belang van dit gebied onder de aandacht wordt gebracht en wat we zelf kunnen doen om dit water te beschermen.

 

Januari

*  Bewegen en ontspannen (op de dinsdagavond is weer gestart)

*  Tijdens de bestuursvergadering van 19 januari heeft Hans aan te geven te willen stoppen met zijn bestuursfunctie.

Hij zal zijn werkzaamheden voortzetten tot aan de Algemene ledenvergadering maar is daarna niet meer herkiesbaar.

Wij doen daarom bij deze dan ook een dringend beroep op de leden om zich beschikbaar te stellen voor een bestuursfunctie.

In de periode tot aan de Algemene Ledenvergadering is het daarbij mogelijk om de reeds opengevallen plaats van Diana als interim functie te bekleden.

Dit geeft een mooie mogelijkheid om vrijblijvend een kijkje achter de schermen te nemen, hoe het bestuur te werk gaat.

November/december 2021

 Alle activiteiten zijn vanwege corona afgelast:

Klaverjassen, bewegen & ontspannen. Ook  het oliebollentoernooi op 29-12, de cursus reanimatie/AED op 5-01-22, en de nieuwjaarsreceptie gaan niet door.

* Vanwege de recente Coronamaatregelen moeten we helaas stoppen met de vrijdagavondactiviteit. Het klaverjassen op de maandagavond wordt verplaatst naar de middag. Ook de bingo wordt verplaatst naar de middag. Zie hiervoor Activiteiten.

* We zijn op zoek naar een bestuurslid algemene zaken. Wie komt ons team versterken?

Oktober

* QR-CODE
Omdat ons buurthuis een horecavergunning heeft, hebben we ons te houden
aan de richtlijnen van de Rijksoverheid. (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronaviruscovid-19)
Kortom…………bij alle (grote) activiteiten vanaf 25 september dienen we op QRcode te controleren. Uiteraard is een uitgegeven bewijs van vaccinatie of een negatieve testuitslag ook in orde.
Als we in het buurthuis komen sporten hoeft dit niet; echter als we daarna een
kopje koffie of thee drinken aan de bar, weer wel.
Zorg dat jullie de QR-code op je telefoon hebben of neem de papieren mee!!
Samen kunnen we dan veilig allerlei activiteiten laten plaatsvinden…wel zo leuk voor jullie en voor ons!

* Vacatures:

   - We zijn op zoek naar een nieuw bestuurslid en een nieuwe vrijwilliger die ons poetssteam komt versterken. Bij Vacatures vindt u meer info.

 

* Inloopmiddag op de woensdagmiddag stopt:

Dit was een proef. Helaas was hier geen animo voor.

 

* OLIEBOLLENTOERNOOI
WOENSDAG 29 DECEMBER 2021 VAN 14.00 UUR TOT 17.30 UUR
Tja, dat is lang geleden…….. en zo leuk dat we dat toernooi dit jaar graag weer voor jullie organiseren. Zin in een middagje gezellig klaverjassen
met een lekkere oliebol en een drankje? Komt allen!
Op dit moment (oktober 2021) nog graag reserveren via de mail:
buurthuiskrachtighuizen@gmail.com of via whatsapp 06 42 46 70 41.

 

*Bewonersavond met gemeente en wijkagent Derk Veenhof

De afgelopen periode is er door corona niets van de bewonersavond terecht
gekomen. Omdat we dit zeker niet vergeten zijn en het heel belangrijk vinden
gaan we voor een nieuwe avond in februari 2022. Noteer vast in jullie agenda:
woensdag 16 februari of woensdag 23 februari van 20.00 uur tot 22.00 uur in
het buurthuis. Zodra de definitieve datum bekend is laten wij dit weten.

Inmiddels hebben we een aantal zaken, ingestuurd door bewoners, onder hun
aandacht gebracht en we hopen dat jullie nog meer onderwerpen aandragen en deze komen toelichten op de avond zelf.


De onderwerpen tot nu toe zijn:

Oude Garderenseweg:
- Fietsstroken zijn veelal verdwenen onder bladeren en modder.


Krachtighuizerweg:
- Vanaf Oude Prinsenweg richting Veluwse Hoevegaerde:
De bermen zijn 20 tot 30 cm. hoger dan het wegdek met gevolg dat bij regen alles onder water staat.
- Vanaf Hoevegaerde richting Heihaas:
Bij regen altijd veel water op de weg en je moet dan de berm in.
- Vanaf Hoevegaerde richting Oude Prinsenweg:
De weg heeft veel gaten en deuken in het wegdek. Berijden is een drama, zowel met de auto als de fiets.


Oude Prinsenweg:

- Buurthuis (niet nagekomen toezegging uit 2017)
- Plaatsen van (bruine) verwijzingsborden naar ons buurthuis op de “inrit” vanaf de Oude Prinsenweg en eentje op de “inrit” vanaf de Oude Garderenseweg en de derde + vierde op de rotonde ingang Krachtighuizen. Deze ontbreken nog steeds.


Kolthoornseweg:
- Afsluiting van een stuk van de Kolthoornseweg waardoor het bos voor de vaste bewoners van Krachtighuizen niet meer bereikbaar is en omrijden vereist. De redenatie was stof overlast voor vakantiewoningen en onderhoud.


Huinerenkweg:
- Nog steeds zwaar “hout”-verkeer
- Veel zwerfafval in de berm (De blikvanger is wel geplaatst in 2018 maar ook weer weggehaald)
- Er wordt hard gereden.
- Door afsluiting van een stuk van de Kolthoornseweg is het verkeer op de
Huinerenkweg sterk vermeerderd. Deze weg heeft geen fietspad voor de (voetbal- )jeugd, waardoor veilig fietsen sterk achteruit is gegaan, evenals de veiligheid voor de voetgangers langs deze weg.

Dus zet de data in je agenda en laat je stem horen op die avond

 

 

*Giften:
De buurtvereniging heeft een aanvraag ingediend bij Kringloop OverNodig
en € 1.000, - ontvangen van hen. Ook doen we mee aan de Plus-actie en de
stand nu is € 140,00. Ondertussen is er ook nog een gift van € 100,00
ontvangen; de gever wenst anoniem te blijven.
Wij zijn alle gulle gevers zeer dankbaar voor de financiële ondersteuning van
onze Buurtvereniging

 

* Klusdag 4 september jl:
Helaas waren er vanuit de leden heel weinig vrijwilligers, erg jammer.
Degenen die er waren, hebben hard gewerkt en een groot
deel van de buitenkozijnen geschuurd, schoongemaakt en geschilderd.
Ook binnen is de herfstsfeer teruggekeerd. Erg mooi geworden.
Tussen de middag was er voor alle zwoegers een lekkere lunch en
daarna zijn we nog een paar uur aan de gang gegaan.
Ik wil graag alle klussers van die dag heel erg bedanken voor hun
inzet.
We hopen bij een volgende keer klussen meer mensen te zien!!!

 

* Lidmaatschap van onze buurtvereniging ingaande na 1 juli van het lopende jaar voor een gereduceerd tarief: € 10,00

Lidmaatschap per gezin per jaar is standaard € 17,50

Dit is op de afgelopen bestuursvergadering van 30 september besloten.

 

September

*Helaas ontkomen wij er ook niet aan om vanaf 25 september een toegangscontrole uit te voeren. We kunnen ons geen boete of sluiting permitteren. In principe gebruiken we hiervoor de Corona-check-app.

Een geel boekje mag van ons ook of een papieren print.

Je kunt informatie over zo’n  schriftelijk bewijs aanvragen via 0800 1351 (iedere dag tussen 8.00 uur en 20.00 uur). Dit is een speciaal telefoonnummer voor vragen over het coronavirus) of kijk op

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/coronabewijs/hulp-en-vragen-over-coronabewijs/vragen-over-coronabewijs

 

* Op 4 september is er weer de jaarlijkse klusdag en worden er klusjes in en rondom het buurthuis gedaan. Helpt u ook mee?

We starten om 9.00 uur met een bakje koffie en houden er mee op
om ca 15.00 uur. Voor de lunch wordt gezorgd.
De belangrijkste klus voor die dag is het schuren en schilderen van de
buiten-kozijnen/ -deuren.
Dus trek je schilders-outfit aan en kom ons helpen……….hoe meer zielen hoe
meer vreugd!
Laat je even weten, dat je komt klussen door een mail of app te sturen?

 

* Hercertificering AED: 2 september, degene die ingepland staan hebben hier inmiddels persoonlijk informatie over ontvangen.

* Vanaf 31 augustus is er een nieuwe activiteit op de woensdagmiddag: inloopmiddag. Meer hierover staat binnenkort in de eerstvolgende nieuwsbrief.

* Op 18 september is er weer koppelklaverjassen.

 

* NIEUW: INLOOPMIDDAG
WOENSDAG, 1 SEPTEMBER aanstaande van 14.00 uur tot 17.00 uur gaan we van start met de eerste INLOOPMIDDAG in ons buurthuis.
Heb je zin om een kaartje te leggen, een spelletje te spelen, met je breiclubje
gezellig samen te breien, of gewoon even babbelen, kom dan naar het Krachtig Huus en geniet van deze gezelligheid onder het genot van een drankje. Hans is jullie gastheer en hij heeft de koffie klaar (of iets anders ).
Iedereen is van harte welkom!

Augustus

* Onze deelname aan Zomer in Gelderland

Een fotoverslag + informatie over deze dag  kunt u vinden op deze website bij Zomer in Gelderland 2021 (linkerkolom)

 

Juni

* Nieuws over herhalingsavonden reanimatie/AED: zie AED Nieuws (linkerkolom)

 * ALGEMENE LEDENVERGADERING VAN  1 JULI 

Een korte terugblik:

* Het afgelopen jaar een lastig jaar is geweest omdat veel activiteiten vanwege corona niet door konden gaan. Inmiddels zijn we weer gestart met een aantal activiteiten en we hopen dat dit zal bijdragen aan het welbevinden van onze buurtvereniging en positief zal werken op de achterstanden die wij hebben opgelopen door de coronamaatregelen.

* Er is de afgelopen periode  contact geweest met de recreatieparken uit Krachtighuizen.  Allen krijgen flyers van onze activiteiten. Een aantal parken krijgen deze digitaal en versturen deze ook weer door naar hun gasten.

* Er is een nieuwe barvrijwilliger t.w. Jan Geurts, wij zijn heel blij dat hij ons vrijwilligersteam komt versterken.

*In maart heeft men het buurtgebouw aangeboden als prik/testlocatie. De gemeente had hiervoor geen belangstelling.

* Op 11 augustus komt Zomer in Gelderland naar Krachtighuizen. Dit is een spelprogramma waarin dmv spellen geld kan worden verdiend voor het goede doel. Meer informatie vindt u op deze website (linker kolom)

* We zijn op zoek naar vrijwilligers voor diverse taken op allerlei gebied. Als leden wat willen betekenen voor de buurtvereniging dan kunnen zij zich opgeven en kunnen zij aangeven wat ze graag willen doen en op welke tijden zij mogelijkheden hebben. Dit gaat altijd in overleg. Er komt nog een lijst met diverse taken/werkzaamheden zodat er meer duidelijkheid komt wat er op dit moment wordt gedaan door de huidige vrijwilligers. Het zou heel fijn zijn als een aantal leden zich aanmelden zodat de taken kunnen worden verdeeld over meerdere personen en er ruimte is voor het opstarten voor evt. nieuwe activiteiten.

* Onze statuten zullen worden aangepast vanwege de implementatie van de  W.B.T.R (Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen) Ook zullen onze statuten binnenkort op de website worden geplaatst.

*Het bestuur wil dit najaar weer voor de bewoners van Krachtighuizen e. o. een gemeentebijeenkomst organiseren. Aan bod komen o.a: de infrastructuur en diverse andere bespreekpunten. Ook zal de wijkagent worden uitgenodigd.

*Er kwam tijdens de vergadering een vraag over uitbreiding van activiteiten, andere activiteiten of activiteiten die overdag kunnen worden gegeven.

Het bestuur staat hier zeker voor open.

Wel is het zo dat de mogelijkheden van de huidige vrijwilligers beperkt zijn.

Nieuwe aanwas is meer dan welkom.

Heeft u een leuk idee en wilt u hier zelf een bijdrage aanleveren zou dat het opstarten kunnen bespoedigen. Heeft u interesse, wilt u meedenken mail dan naar:

E-mail: buurthuiskrachtighuizen@gmail.com

* Ons leden aantal is vrijwel hetzelfde gebleven als vorig jaar. Er zijn op dit moment 70 gezinnen lid van onze buurtvereniging.

* Nieuws m.b.t. hercertificering reanimaticursus/AED: zie hiervoor AED Nieuws (zie linkerkolom)

____________________________________________________________________

 

* De bingo gaat weer van start:

Zaterdag 26 juni om 19.00 uur
De zaal is open om 18.30 uur.
Dus reserveer een plekje voor deze gezellige avond door een mail te sturen
naar buurthuiskrachtighuizen@gmail.com of via whats app 06 42 46 70 41.
De overige data vinden jullie te zijner tijd op de website en in de volgende
nieuwsbrief

 

* KLAVERJASSEN / BUURTCAFE / DARTEN
Vanaf maandag 28 juni start het KLAVERJASSEN weer op 19.30.
Vanaf vrijdagavond 11 juni 2021 is ook het BUURTCAFÉ natuurlijk weer open.
De starttijd is 19.00 uur
DARTERS zijn ook vanaf die vrijdag 11 juni weer van harte welkom om een
pijltje te komen gooien. Start 19.00 uur.

 

* BUURTHUIS & CORONA
Voor alle activiteiten in het buurthuis geldt dat we jullie gegevens vooraf
noteren.
Voor alle activiteiten dien je je aan te melden via de mail of whats app (vooraf)
of aan de deur (Bingo alleen via mail of whats-app).

Er is wel een maximum aan het aantal gasten in het buurthuis.
Verder blijft het natuurlijk belangrijk om ook in ons buurthuis de overige
coronamaatregelen in acht te nemen:
- vaak handen wassen
- handen ontsmetten bij binnenkomst
- binnen in beweging, dan een mondkapje op
- eenmaal zittend mag het mondkapje af
- hoest of nies in je ellenboog
- blijf op je plek zitten, de drankjes worden rondgebracht
 

* PRIJZEN BUURTCAFE EN PINAUTOMAAT
Met ingang van de heropening van ons buurthuis is de prijs van de drankjes
verhoogd: factor € 0,60 eurocent wordt € 0,65 eurocent.
Omdat we met veelvouden van die € 0,65 rekenen wordt bijvoorbeeld een
kopje koffie € 1,30 en een biertje € 1,95.
De overige prijzen zoals entreegelden, kaarten voor de Bingo, huur van het
buurthuis en dinerprijzen blijven ongewijzigd.

Ook de prijs van het lidmaatschap blijft ongewijzigd.


Onze penningmeester is druk doende om een nieuwe pinautomaat voor de
Buurtvereniging te regelen.
Voorlopig is dus alleen contant betalen mogelijk.

 

Mei

De puzzelrit op 8 mei was een groot succes.

Er deden 16 auto’s mee met in totaal 34 deelnemers.

1e prijs was voor Hennie en Geert. Een prachtige rit in een hele mooie omgeving.

Kortom zeker voor herhaling vatbaar en een aangename afwisseling in deze tijd.

* PUZZELRIT

Op zaterdag 8 mei aanstaande organiseren we een puzzelrit met de auto.

Jullie gaan via de mooiste binnen weggetjes de omgeving verkennen en de vragen beantwoorden.
Een prachtige tocht waarbij de omgeving de moeite waard is om gezien te worden.
Jullie starten in de ochtend en zijn weer terug in de loop van de middag.
We gaan ervan uit dat het buurthuis dan nog gesloten is, dus jullie krijgen
van ons buiten een tasje per persoon met alles erin wat je nodig hebt.

De kosten voor deze puzzeltocht zijn € 10,00 per persoon voor leden
en € 12,50 voor niet leden. Daarvoor ontvang je drinken, lunch, fruit, iets
lekkers en een snack. Kortom voor de inwendige mens wordt goed gezorgd.

Ook na afloop van de puzzelrit mogen we niet in het buurthuis bij elkaar
komen; daarom kan je je papieren (en eventueel afval) weer bij ons afgeven en zullen we iedere deelnemer (iedere bestuurder van de auto) per mail berichten.
We hopen dat jullie het leuk vinden om de zinnen te verzetten in deze bijzondere tijd en meedoen met deze mooie rit.
Laat je verrassen en schrijf je in via onze mail
buurthuiskrachtighuizen@gmail.com

of stuur een whatsapp naar: 06 42 46 70 41.
Geef aan ons door:
• Wie bestuurt de auto
• Hoeveel personen zitten er totaal in de auto
• Jullie namen
• E-mailadres
• Mobiel telefoonnummer

• Dieetwensen

 

* INSECTEN-RED-PAKKET (gratis via Natuurmonumenten)

In Nederland heerst woningnood onder insecten.
Buiten de natuurgebieden is er amper ruimte om te leven. Het landschap in Nederland lijkt groen, maar is verdroogd, verzuurd en strak getrokken. De rommelhoekjes en rafelrandjes, heggen, slootkanten en bomenrijen -waar insecten leven- zijn grotendeels verdwenen.
Inmiddels is 76% van alle insecten verdwenen!!!! In nog geen 30 jaar tijd!En
recent onderzoek wijst uit dat ook het aantal soorten afneemt, zelfs niet
zeldzame insecten verdwijnen.De gevolgen zijn rampzalig. Zo worden resten van bloemen en planten niet meer afgebroken waardoor er geen voedingsstoffen meer in de bodem komen voor bijvoorbeeld planten. Ook heeft het grote gevolgen voor insecteneters, zoals vogels en kleine zoogdieren. Maar dat is niet alles. Zonder insecten worden bloemen, gewassen en bomen niet meer bestoven. Onze voedselvoorziening kan dus in gevaar komen!

Daarom komen we nu in actie! Ga naar de website van Natuurmonumenten en
vraag het gratis “insecten-red-pakket” aan. www.natuurmonumenten.nl

____________________________________________________________________________

 

Nieuws 2020

December

Beste leden en belangstellenden,

Als Buurtvereniging Krachtighuizen hopen we dat jullie gezond zijn en

hopelijk blijven.

Onze gezondheid is ons belangrijkste goed.
Wat is het toch een aparte tijd: masker op, afstand houden, 

niet op bezoek gaan en geen bezoek ontvangen.


Ook in ons buurthuis liggen alle activiteiten al enige tijd
stil. Jammer genoeg is er ook nog geen zicht op
wanneer we weer aan de gang kunnen.
We hopen dat jullie toch bezig blijven; bij je
thuis of lekker naar buiten voor een wandeling.

 

We vragen jullie op elkaar te letten en te helpen waar nodig.
 Blijf contact houden.

 

In de afgelopen weken zijn we met een aantal mensen bezig geweest

om in het buurthuis één en ander op te ruimen en schoon te maken.

De techneuten gaan de bediening van de airco veranderen.

Dat gebeurt nu nog handmatig in het buurthuis, maar in de toekomst via een app.

Oktober

N.a.v. de aangescherpte overheidsmaatregelen inzake Corona heeft het bestuur besloten om m.i.v. vandaag (14 oktober) voor onbepaalde tijd ALLE activiteiten te staken.

Mogelijkerwijs zouden op beperkte schaal nog activiteiten kunnen plaats vinden maar wij geven gehoor aan de oproep van het kabinet om niet de randen van de wet op

te zoeken, gezien de ernst van de huidige situatie. Wij hopen op uw begrip daarvoor en komen terug als er weer nieuws is.

Wij wensen jullie namens bestuur en alle vrijwilligers het allerbeste, blijf gezond en we hopen jullie weer snel te mogen begroeten in ons mooie buurthuis of elders.

 

____________________________________________________________________

Algemene ledenvergadering van 7 oktober 2020:

* De volgende bestuursleden zijn officieel gekozen: Penningmeester H. van Helsdingen en Algemeen bestuurslid D Kamer.

* Opschoondag: vanwege de Corona werd er dit jaar geen lunch verzorgd door de gemeente. De buurtvereniging heeft daarom zelf een lunch aangeboden aan de vrijwilligers die mee hebben gedaan aan de opschoondag.

* Nieuwsbrieven: deze worden gratis gedrukt door M Hogerdorp, waarvoor dank.

* Vanwege de Corona zijn veel activiteiten de afgelopen periode afgelast. Hieronder viel de bewonersavond waarin bewoners van onze vereniging verschillende onderwerpen kon bespreken met leden van de gemeenteraad.

Ook de cursus Reanimatie kon niet doorgaan.  Wij hopen dat het  volgend jaar weer mogelijk is om deze (en andere afgelaste activiteiten)  te kunnen organiseren. D.m.v. deze website houden wij u op de hoogte.

* Tijdens de bestuursvergadering kwam tijdens de rondvraag de volgende vraag:  is het mogelijk  om wat meer te kunnen betekenen voor onze buurtbewoners in sociale zin? Te denken valt aan het helpen van buurtbewoners die beperkingen hebben vanwege hun leeftijd of mobiliteit door bijvoorbeeld een boodschapje te doen voor degene, of samen een bakje koffie te drinken. Op deze wijze richten wij ons ook op buurtbewoners die niet naar het buurthuis (kunnen) komen en versterken we de saamhorigheid in de buurt.

Door veel aanwezigen werd dit gezien als mooi initiatief, het zou goed zijn om te onderzoeken of hier in onze buurt interesse voor is. Echter is het organiseren op dit moment nog niet mogelijk omdat we hiervoor geen vrijwilligers beschikbaar hebben. Het gaat om een geheel nieuw op te zetten activiteit.

Wilt u hierover meedenken, of wilt u meehelpen met het organiseren van deze activiteit, kunt u zich aanmelden via deze website.

* Tijdens de Algemene Ledenvergadering werden al onze vrijwilligers bedankt voor hun inzet in het afgelopen jaar.

* Wilt u een bericht in onze Nieuwsbrief laten plaatsen? Geef dit dan door aan het bestuur.

 

 

September

* Klaverjassen stopt.

Na zorgvuldig overwegen heeft het bestuur het besluit genomen om (tijdelijk) te stoppen met het klaverjassen. Om ons heen stijgt het aantal Coronabesmettingen en aangezien het besmettingsgevaar bij klaverjassen aanwezig is vinden wij het op dit moment een te groot risico om deze activiteit door te laten gaan.

Zodra het klaverjassen weer mogelijk is leest u dit op deze website.

 

* Bewegen en Ontspannen is weer gestart.

Wel is er een verandering: we hebben op de dinsdagavond nu 2 groepen zodat we allemaal op 1,5 meter afstand kunnen deelnemen aan deze activiteit. Lees hier meer over in de flyer (zie hiervoor Activiteiten)

 

* Nederland Schoon op zaterdag 19 september 2020

Deze vrijwilligers hebben ons mooie Krachtighuizen weer zwerfafvalvrij gemaakt.

De " oogst" na een ochtendje afvalverzamelen

____________________________________________________________________

 

Augustus

* Coronamaatregelen blijven nog steeds van kracht (zie juli)

* Klaverjassen blijft  slechts 1 avond in de week op de maandag.

Omdat er ook animo is om te komen jokeren, zijn deze kaarters uiteraard ook

van harte welkom. Wel vragen wij u rekening te houden met de speciale Coronamaatregelen die gelden voor het klaverjassen/jokeren (zie juli)

* Buurtcafé blijft op de vrijdagavond.

* Klootschieten: inmiddels zijn de klootschieters al een tijdje aan de gang. Op

dinsdagavond gaat de club het bos in en doen hun best.

Heerlijk ontspannen in het omringende bos van de prachtige Veluwe.

Na afloop wordt er in het buurthuis een drankje genuttigd.

 Wilt u  ook een keer meedoen, meldt u dan aan via de mail of het

telefoonnummer 06-42 46 70 41. U krijgt dan alle informatie.

* Kraken is ook weer gestart, nieuwe data volgen.

* Bingo: omdat er veel animo is voor de bingo zijn er extra data gepland voor september en oktober: 12-09, 26-09, 17-10 en 31-10.

Zet ze vast in je agenda; meer informatie volgt. 

Op zaterdag 29 Augustus is Monika  onze bingomaster en we hopen dat jullie met veel mooie en leuke prijzen naar huis gaan. Komt allen!

Ook voor de Bingo zijn de coronamaatregelen van kracht:

  • Altijd vooraf reserveren/ aanmelden via 06-42467041 of mail.
  • 2 personen aan één tafel, behalve mensen uit hetzelfde huishouden
  • Tafels staan zo opgesteld dat tussen overige personen 1,5 meter afstand is
  • Altijd bij binnenkomst handen desinfecteren
  • Als je bingo hebt, blijven zitten, de vrijwilliger neemt je kaart en haalt je prijs
  • Drankjes worden aan tafel geserveerd

* 2 Nieuwe bestuursleden erbij (tot aan de Algemene Ledenvergadering a.i)  : Henk Helsdingen als penningmeester en

Diana Kamer algemeen bestuurslid.

* Voorstel (indien mogelijk met de Corona) voor de Algemene Ledenvergadering: woendag 7 oktober. Meer info volgt.

* Buurt BBQ op 22 augustus: binnenkort ontvangt u hierover een flyer.

22-08 buurt BBQ, deze en volgende week gaat de aparte flyer eruit.

 

Juli

Door de Coronamaatregelen waren alle activiteiten tot 1 juni afgelast. Inmiddels worden er een aantal weer opgestart. Welke kunt u zien bij Activiteiten. Houdt deze site in de gaten voor de actuele stand van zaken.

 

CORONAMAATREGELEN

Ook voor de buurtvereniging gelden de maatregelen van het RIVM.

  • Regelmatig handen wassen met zeep
  • Als je verkouden bent of moet hoesten…BLIJF THUIS
  • Als je koorts hebt …. BLIJF THUIS
  • Houdt 1,5 meter afstand
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gebruik ze eenmalig
  • Raak zo min mogelijk je gezicht aan

Daarom staat er bij de ingang een tafel met daarop desinfectiemiddel;

iedereen die het buurthuis binnengaat dient zijn handen te ontsmetten.

De ventilatie in het buurthuis is aanzienlijk verbeterd, zo hebben we de

roosters onder de bovenbouw van de bar open gemaakt en het muurrooster in

de  nok van het pand ook; de verse lucht kan zo eenvoudig van buiten naar

binnen gehaald worden.

Aan de zijkant van de bar staan geen barkrukken meer. Zo blijft er genoeg

ruimte voor de vrijwilligers om met voldoende afstand de zaal in te lopen.  

Aan de lange zijde van de bar staan 4 krukken met twee hoge statafels tussen

de krukken, die alleen zo gebruikt mogen worden.

Het afhalen van drankjes aan de bar is niet wenselijk; geeft teveel bewegingen

in de ruimte en dus zullen we ons best doen iedereen aan tafel te bedienen.

Wij zullen er ook alles aan doen om de tafels, deurklinken, toilet en bar

extra schoon te maken en houden. 

Het eerste toilet is open voor gebruik en voorzien van papieren handdoekjes.

De gang erna is afgesloten, omdat er te weinig ruimte is om elkaar op

voldoende afstand te passeren.

Als mensen het prettig vinden om een mondmasker en handschoenen te

dragen zijn ze bij ons te koop voor € 1,50 per setje (2 handschoenen en 1

mondmasker).

De barvrijwilligers dragen altijd handschoenen.

 

KLAVERJASSEN / JOKEREN

Aanstaande maandag 6 juli, kunnen jullie weer komen klaverjassen.

Omdat er ook animo is om te komen jokeren, zijn deze kaarters uiteraard ook

van harte welkom. Zaal is open om 19.00 uur en aanvang is om 19.45 uur.

Wel zijn er een paar regels, waar jullie en wij ons aan dienen te houden:

  • Je dient je VOORAF aan te melden. Stuur ons je aanmelding via Whatsapp, SMS, of bel de mobiele telefoon van het buurthuis, nummer 06-42467041 en vermeld daar ook bij of je komt klaverjassen of jokeren.
  • Wij moeten vragen naar je gezondheid.
  • Zitplaats is verplicht.
  • 4 personen aan een tafel. (Onderling geldt niet de 1,5 mtr-regel)
  • Andere tafels dienen wel op 1,5 meter afstand te staan.

Het RIVM heeft in samenwerking met het Erasmus MC onderzocht wat het

risico is van virusoverdracht via attributen(w.o. speelkaarten).

Hun bevinding is: er is overdracht mogelijk, maar het risico is gering.

Goede handhygiëne maakt het risico nog iets kleiner, maar het zal nooit nul zijn.

Om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk bewegingen in de ruimte zijn

moeten jullie op je plaats blijven zitten. Bij de ingang trek je een nummer voor

de tafel en dat is jouw tafel voor de hele avond.

Tot nader order is de maandag de enige kaartavond in de week. Daarmee

komt de donderdag dus voorlopig te vervallen.

De avond gaat door als we minimaal 3 tafels hebben.

 

KLOOTSCHIETEN

Inmiddels zijn de klootschieters al een paar weken aan de gang. Op

dinsdagavond gaat de club het bos in en doen hun best. Na afloop wordt er in

het buurthuis een drankje genuttigd.

Heerlijk ontspannen in het omringende bos van de prachtige Veluwe.

 Wilt u  ook een keer meedoen, meldt u dan aan via de mail. U krijgt dan alle

informatie.

 

BINGO IN JULI 2020

Zaterdag 25 juli is er weer een

gezellige BINGO in ’t Krachtig Huus.

Er zijn ook dit keer mooie prijzen te winnen.

Iedereen is van harte welkom! De zaal is open om 19.00 uur en aanvang van de BINGO is 20.00 uur.

Onder leiding van onze bingomaster Monika hopen we dat jullie met

veel moois naar huis gaan.

Komt allen!

Ook voor de Bingo zijn de coronamaatregelen van kracht:

  • Altijd vooraf reserveren/ aanmelden via 06-42467041 of mail.
  • 2 personen aan één tafel, behalve mensen uit hetzelfde huishouden
  • Tafels staan zo opgesteld dat tussen overige personen 1,5 meter afstand is
  • Altijd bij binnenkomst handen desinfecteren
  • Als je bingo hebt, blijven zitten, de vrijwilliger neemt je kaart en haalt je prijs
  • Drankjes worden aan tafel geserveerd

 

BUURTCAFE: DARTEN, BILJARTEN, SJOELEN, SPELLETJES

OP VRIJDAG ZIJN WE WEER OPEN

Elke vrijdagavond vanaf 19.30 uur is het Krachtig Huus weer open:

  • er liggen 3 dartbanen
  • er staat een sjoelbak(ken)
  • er is een prachtig biljart
  • er liggen spelletjes op de tafels

Dus kom gezellig een pijltje gooien, een potje sjoelen, de ballen laten rollen op

het biljart, een spelletje spelen (keus genoeg) of klets lekker bij met je buurman of vriendin. Onder het genot van een drankje en leuke muziek, lekker

ontspannen het weekend in.

Wil je met een heel team of meerdere teams deelnemen aan een activiteit;

neem contact op met Hans van Dijk, telefoon 06 41 04 52 67.

 

PUBQUIZ

We zouden heel graag op een avond in de week een pubquiz organiseren.

Zijn er mensen, die dat op zich willen nemen? We horen het graag.

 

ROKEN BUITEN ONDER AFDAK

Inmiddels hebben de mannen een mooi afdak aan de buitenkant van ons

buurthuis gemaakt. Dat afdak zit rechts naast de ingang, aan de zijkant

van het gebouw. De bekende (afgesloten) peukenbak is de asbak en staat op

een plankje onder het afdak.

 

RESERVEER DEZE DATUM IN JE AGENDA:

Op 22 augustus willen we graag weer een gezellige middag/ avond

voor de buurt en onze leden inplannen. Details volgen.

 

MOOI INITIATIEF VAN WELZIJN PUTTEN:

We hebben met Welzijn Putten afgesproken dat we dit artikel in de nieuwsbrief

zouden plaatsen. Onderstaand  artikel:

Beste mensen

In het begin van de Corona is Welzijn Putten de website www.puttenhelpt.nl gestart om vraag en aanbod met elkaar in contact te brengen.

Uiteindelijk hebben meer dan 100 inwoners van Putten zich opgegeven om iets te betekenen voor een ander als het gaat om boodschappen doen, contactmoment, hond uitlaten enzovoort. Vanuit Welzijn Putten wilden we graag deze actieve inwoners proberen vast te houden ook na de Corona.

We hebben toen iedereen gebeld of hij/zij een rol in de eigen straat wilde vervullen als het ging om burencontact en burenhulp. Ruim 50 mensen hebben zich hiervoor aangemeld

Het mooie hiervan is dat de sociale cohesie in straten enorm kan toenemen, eenzaamheid afnemen en vragen aan elkaar gesteld durven te worden.

Voor Welzijn Putten kunnen we op deze manier het contact met de buurten versterken en dat we elkaar weten te vinden als dat nodig is. 

Op korte termijn willen we een aantal bijeenkomsten gaan plannen om met de mensen die zich al hebben opgegeven en andere belangstellenden, om verder in gesprek te gaan over contactpersoon burenhulp en wat daar wel en niet bij zou horen. We willen u vragen dit met elkaar te bespreken.

De mensen die daar belangstelling voor hebben, willen we vragen z.s.m. te reageren naar info@welzijnputten.nl en daarbij ook aan te geven op welk moment/tijdstip zij echt niet kunnen. Vervolgens gaan wij proberen met wat puzzelen om een aantal data te plannen. 

Het zou toch geweldig zijn om dit voor elkaar te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Ad Blok

Sociaal Werker

Brinkstraat 91

3881 BP Putten

T:0341-357078

M: 06-15124752

www.welzijnputten.nl

 

FINANCIELE ONDERSTEUNING GEVRAAGD AAN GEMEENTE

Ook voor onze buurtvereniging is de coronatijd een financiële aderlating;

immers er zijn geen inkomsten en het grootste deel van de kosten gaat gewoon door.

De bekende € 4.000 gaat onze neus voorbij omdat wij met de

Buurtvereniging onder de SBI code (Kamer van Koophandel) Welzijnswerk

vallen.

Daarom hebben wij al begin april een verzoek voor een geldelijke bijdrage

ingediend bij de Gemeente Putten.

Na wat mailberichten heen en weer is het afwachten of onze inspanningen

beloond worden. Wordt vervolgd.

 

 

 

___________________________________________________________________

 

April

Welzijn Putten heeft de website

www.puttenhelpt.nl

online gezet

_________________________________________________________________

Maart

 ALLE activiteiten van onze buurtvereniging zijn tot 1 juni 2020  afgelast.

 

Februari 

Ervaar het openbaar vervoer.

Speciaal voor senioren organiseren ov ambassadeurs  een inloopspreekuur in Putten.

Datum:9 maart

Tijd:14.00-15.30

Plaats:Bibliotheek Putten, Brinkstraat 56 in Putten.

Senioren krijgen dmv duidelijk informatiemateriaal uitleg over o.a: de chipkaart,tarieven, in en uitchecken en het plannen van een reis.

Meer info kunt u vinden op www.ervaarhetov.nl 

* LANDELIJKE OPSCHOONDAG 2020
Op zaterdag 21 maart 2020 is weer de Nationale Opschoondag.
Ook in onze buurt zorgen we met z’n allen graag voor het opruimen van het vuil/ zwerfafval.
Kom ons helpen en help mee jullie buurt schoon te maken!

Geef je op VOOR 1 maart door een mail te sturen naar
buurthuiskrachtighuizen@gmail.com
Zet daarin aub je naam, het aantal personen en je telefoonnummer. Meer info staat bij Landelijke Opschoondag (links in het menu)

_________________________________________________________________

* PAASBRUNCH 2020

Op zondag, 12 april 2020 gaan we weer heel graag een Paasbrunch voor jullie
organiseren. Onze vrijwilligers gaan ook dit jaar hun uiterste best doen om er
een heerlijk brunchfeest van te maken.
De zaal is open om 11.00 uur en de start van de brunch is om 11.30 uur.
Tot 13.30 uur hebben jullie de tijd om alle heerlijkheden te nuttigen.
Kosten voor deze brunch € 10,00 per persoon.
Geef je op VOOR 1 april aanstaande door een mail te sturen naar buurthuiskrachtighuizen@gmail.com
Stuur ons je naam/ aantal personen/ telefoonnummer. 

_________________________________________________________________

* LEDENVERGADERING

Op woensdag 15 april 2020 zullen
we in het buurthuis onze Algemene Ledenvergadering houden.
Aanvang 19.30 uur.
Uiteraard ontvangen jullie ruim voor die tijd de agenda en benodigde
informatie

_________________________________________________________________

* ROKEN IN BUURTHUIS
Vanaf 1 april 2020 mag er ook in ons buurthuis NIET meer gerookt
worden! Om de rokers onder ons toch ter wille te zijn, zullen we voor
die datum, zorgen voor een afdak aan de zijkant van het gebouw.

__________________________________________________________________

*ACTIE 3 IN 1
Kennen jullie mensen die graag lid willen worden van onze Buurtvereniging?
Nu is het juiste moment. Profiteer van deze unieke aanbieding en wordt lid van
de Buurtvereniging Krachtighuizen. Wat is die aanbieding dan?
Als je nu lid (1) wordt ontvang je als welkomstgeschenk een mezen nestkastje (2).
Zoals we allemaal weten, hoe meer mezen hoe minder
eikenprocessierupsen (3). Daar wordt toch iedereen beter van!
Wil je meer informatie, mail of bel ons.
Stuur je aanmelding via de mail naar buurthuiskrachtighuizen@gmail.com
of kijk op onze website www.krachtighuus.jouwweb.nl
Of kom langs in het buurthuis en vul het aanmeldingsformulier in. 

__________________________________________________________________

* VRIJDAGAVOND BUURTCAFE, DARTEN, BILJARTEN, SJOELEN, SPELLETJES
Elke vrijdagavond vanaf 19.30 uur is er in het
Krachtig Huus van alles te doen:

Er zijn nu 2 dartbanen , plaats genoeg voor sjoelbakken , een prachtig biljart  en spelletjes op de tafels .
Dus kom gezellig een pijltje gooien, een potje sjoelen, de ballen laten rollen op
het biljart, een spelletje spelen (keus genoeg) of klets lekker bij met je buurman
of vriendin. Onder het genot van een drankje en leuke muziek belooft dat een
 heerlijke avond te worden.
Wil je met een heel team of meerdere teams deelnemen aan een activiteit, laat
het Hans weten. Neem contact op met Hans van Dijk, telefoon 06 41 04 52 67.
 __________________________________________________________________

* KABAAL BIJ VOLLE BAK
Als er in het buurthuis een groot evenement is,
is het geluid dat geproduceerd
wordt navenant veel en hard. Omdat het plafond uit harde materialen bestaat
ketst het geluid terug de ruimte in; een hinderlijke gebeurtenis die om aanpak
vraagt. Om die reden hebben we, uiteraard na overleg met een expert,
besloten dat er zogenaamde wedges, (geluiddempend materiaal) tegen het
plafond wordt aangebracht. Deze wedges absorberen het geluid.
We hopen op die manier, voor een groot deel, de irritante “kets” uit de ruimte
te halen. Binnenkort kunnen jullie de resultaten aanschouwen en beluisteren.

____________________________________________________________________

*  FACEBOOK is  niet meer weg te denken in deze tijd.
Inmiddels hebben we ook een Facebook account.
“Krachtighuizen Buurtvereniging”.

Lees, deel en like hem; hoe meer hoe beter. 

__________________________________________________________________

Januari

* Vrijdagavond  10 januari start er een nieuwe activiteit in ons buurthuis:darten!

Ook kunt u komen biljarten en is er ons wekelijks buurtcafe vanaf 19.30.

Gezellig om zo met buurtbewoners het weekend te beginnen.

________________________________________________________________

December

PUTTEN - Senioren, chauffeurs met rijbewijs C/D/E en overige automobilisten die voor verlenging van hun rijbewijs moeten worden gekeurd, kunnen hiervoor terecht bij de RijbewijskeuringsArts op 18 november en vervolgens eens per maand in het MFC Stroud, Brinkstraat 91.

Informatie en een afspraak maken:

Bent u lid van de thuiszorg dan neemt u contact op met  Leef3.nu (een activiteit van Beweging 3.0), telefoon: 033-4692323.
Bent u geen lid dan belt u naar het landelijke afsprakenbureau: 036-7200911.

Zelf een datum reserveren kan via de website: www.rijbewijskeuringsarts.nl.

 

Tarieven (incl. BTW): 75+ B/E € 50,00, medisch, C/D/E (ook voor code 95) en Taxipas € 70,00.

Leden van Leef3.nu en/of CNV/FNV/ouderenbonden krijgen € 10,00 korting op bovenstaande prijzen.

 

Let op: Het is niet mogelijk rechtstreeks bij de locatie een afspraak te maken.

 

Voordat u naar de keuring gaat dient er eerst een Gezondheidsverklaring gekocht te worden en is verkrijgbaar bij de gemeente en via internet op mijn.cbr.nl (inloggen met DigiD).

U beantwoordt de vragen en stuurt de Gezondheidsverklaring naar het CBR. Het kan een aantal weken duren voordat u de papieren die de arts moet invullen thuisgestuurd krijgt van Het CBR (per post of via de mail).

De verwerking en beoordeling door het CBR kan meerdere maanden in beslag nemen. Geadviseerd wordt om ruim van tevoren een afspraak te maken voor de keuring. Ook inwoners uit omliggende gemeenten zijn van harte welkom.

EINDE PERSBERICHT

____________________________________________________________________

November

Disco-avond op zaterdag 16 november: lekker dansen op muziek uit de 70/80e jaren:

Bij de dj werden vele verzoekjes ingediend en iedereen kon genieten van zijn/haar favoriete dansnummer.

Een leuke activiteit die zeker voor herhaling vatbaar is!

___________________________________________________________________

 

Vorige week heeft onze buurtvereniging deelgenomen aan de allereerste Beursvloer Putten.

Lees onderstaand artikel uit het Puttens Weekblad van 13 november.

Hans heeft zelfs een deal gesloten!

_______________________________________________________________________

Oktober

Artikel overgenomen uit de Puttenaer van 1 oktober 2019

 

 

 

 

[PUTTEN] Het Krachtighuus is een AED rijker.

Edith van Hoek is sinds dit jaar voorzitter van de Buurtvereniging Krachtighuizen.  Van Hoek: ,,Onze buurtvereniging is gericht op de wijk Krachtighuizen. We hebben ons buurthuis waar we verschillende activiteiten organiseren voor buurtbewoners en tijdelijke gasten, maar we maken met onze buurtvereniging ook een vuist naar de gemeente als er iets moet gebeuren. Denk aan een fietspad wat waardeloos was en donkere plekken in de buurt waar lantaarnpalen nodig waren.” Op dit moment zijn ruim 70 gezinnen lid van de buurtvereniging. ,,Er zitten leden tussen die al 40 jaar naar Krachtighuizen komen omdat ze hier een huisje hebben en graag betrokken willen zijn bij de buurt. De populatie is aan het vergrijzen, maar gelukkig zijn er ook nog steeds jonge mensen die hier graag komen.” Het buurthuis ontvangt geen subsidie van de gemeente. Het gebouw is in eigendom van de vereniging. Met vrijwilligers uit het buurtschap worden de bardiensten gedraaid en de activiteiten begeleid. ,,Iedere vrijwilliger/ bestuurslid is verantwoordelijk voor een activiteit. Uit het lidmaatschap betalen we het onderhoud en de verzekeringen. Onze sponsoren steunen ons door dik en dun! We hebben zonnepanelen op het dak zodat we qua elektriciteit zelfvoorzienend zijn. De koeling, het licht en de verwarming draaien we dankzij de zonnepanelen. Het meest kostbare zijn de verzekeringen, die een hele hap uit ons budget zijn. Toch houden we de prijzen van activiteiten en van de bar laag, omdat we geen winst hoeven te maken en de drempel voor buurtgenoten om langs te komen laag blijft.” Volgens Van Hoek is de buurtvereniging heel actief. ,,Door de week heen hebben we verschillende activiteiten, zoals Bewegen & Ontspannen, klaverjasavonden/dagen, bridge, bingo, biljarten, buurtcafé. Het blijft wel belangrijk om buurtgenoten bij de vereniging te blijven betrekken. Vrijwilligers zijn er nooit genoeg, het is altijd fijn om meer armslag te hebben.” Nieuwe leden en nieuwe vrijwilligers worden dan ook onder andere geworven op de jaarlijkse buurtbarbecue. 

 

Tijdens de eerste reanimatiecursus in het buurthuis was wethouder Priem aanwezig. ,,Tijdens Serious Request konden verenigingen zich inschrijven voor een AED met reanimatiecursus en daar hebben wij gelijk op ingespeeld. Tijdens deze eerste twee cursussen waar mensen gratis aan mee konden doen deden 26 buurtbewoners mee en we hebben een wachtlijst van 12 man.” Het Rode Kruis kwam vertellen over de werking van de AED en hoe mensen eerste hulp kunnen verlenen bij een hartstilstand. ,,Met behulp van poppen die hier op de grond werden gelegd werd het voorgedaan en de cursisten namen zelf ook de slachtofferrol aan. We kunnen deze cursus dankzij het Rode Kruis en Serious Request gratis geven aan buurtbewoners.” 

Van Hoek waardeerde het ook zeer dat wethouder Priem aanwezig was. ,,Het is voor ons belangrijk dat we niet alleen kleinschalig voor de veiligheid van mensen zorgen maar dat de gemeente dit initiatief ook ondersteunt. Verder zijn we de deelnemers dankbaar, door deelname aan deze cursus; zij laten immers zien dat ook zij het belangrijk vinden handelingen te kunnen verrichten die een leven kunnen redden. Natuurlijk hopen we dat we de AED zo min mogelijk nodig hebben, echter wel in de wetenschap dat we kunnen helpen als het nodig is." 

 

September

 - Bewegen/ontspannen start vanaf 10 sept 2019

Aankondiging:

Ervaar het openbaar vervoer

Retificatie:

Wijkontmoetingscentrum Stroud (Brinkstraat 91) en niet de bibliotheek zoals hieronder beschreven!

Augustus:

Op 17 augustus was de jaarlijkse buurtbarbecue.

Het was weer gezellig en leuk om bij te praten met de bewoners uit onze buurt. Ook hebben we een aantal nieuwe leden mogen verwelkomen.

Bedankt vrijwilligers voor al het werk wat jullie verzet hebben!

_____________________________________________________________________

Juni:

* Bestuursregelement alcoholgebruik is op de website geplaatst

* Nieuwe pagina voor de AED cursus

 

_____________________________________________________________________

 

Mei:

 Buurtvereniging Krachtighuizen krijgt een AED!

Begin dit jaar is  er  door 3FM Serious Request een actie “Lifeline” gehouden, waarbij in heel Nederland geld is ingezameld voor reanimatie in Nederland.

Met dit geld is via het Rode Kruis een aantal AED-apparaten ter beschikking gesteld voor maatschappelijke organisaties.

Onlangs hebben wij bericht gekregen, dat wij zijn uitgeselecteerd. Dit betekent dus, dat wij een AED ontvangen, inclusief buitenkast en een servicecontract van 5 jaar én dat er in het buurthuis een reanimatiecursus wordt georganiseerd voor 24 cursisten.

Dat is dus FANTASTISCH NIEUWS!

De AED zal aan de buitengevel van ons buurthuis worden bevestigd.

____________________________________________________________________________

April:

 Paasbrunch op 21 april

Onze vrijwilligers hadden het buurthuis geheel in "paassfeer" versierd.

En we werden verwend met heel veel lekkers:

Van diverse heerlijke salades en beleg...

Tot aan gekookte eieren, gerookte zalm, zalmsalade, verse broodjes uit Duitsland en natuurlijk de heerlijke gevulde eitjes (speciaal recept van één van onze vrijwilligers)

 

Als afsluiting een lekker toetje.

 

_________________________________

Dankzij onze vrijwilligers hebben we allemaal genoten van de gezellige en heerlijke paasbrunch. Zij hebben veel tijd en energie gestoken in de voorbereidingen en dat was ook wel te zien: het zag er heel mooi en verzorgd uit.

Vrijwilligers bedankt voor jullie inzet!

_________________________________

 

 

* Op de algemene ledenvergadering van 17 april 2019 is Edith van Hoek gekozen tot voorzitter.

 

 

 

 

Maart:

* Vandaag (23 maart) hebben wij weer meegedaan met de Landelijke Opschoondag. Vanuit onze buurtvereniging was er een groot team vrijwilligers op pad door ons mooie buurschap om het zwerfafval te verzamelen.

We starten vanuit het buurthuis waar in goed onderling overleg de routes werden verdeeld.  Op een aantal wegen lag minder zwerfafval dan de andere jaren, maar op bepaalde plekken waren het vooral lege blikjes die de afvalzakken opvulden.

Zo'n ochtendje wandelen door Krachtighuizen is altijd genieten: de mooie tuinen, bomen die in de voorjaarsbloesem staan en hier en daar kleine lammetjes die door de wei heen dartelen.  Door de frisse buitenlucht smaakte de soep met broodjes, die we na afloop door de gemeente kregen aangeboden op het gemeenteterrein in de Ambachtstraat heerlijk. Fijn om zo gezamenlijk wat te kunnen betekenen voor ons buurtschap. Een buurt die er nu, na vanochtend weer een stuk mooier uitziet!

Januari 2019:

 

* Op 11 januari zijn we gestart met een nieuwe activiteit op de vrijdagavond: "kraken". Vanwege de enthousiaste reacties hebben we besloten om deze activiteit elke maand te organiseren op de vrijdagavond. Voor meer info: zie "Activiteiten"  en het leuke bericht van Diana in ons Gastenboek.

 

Zaterdag 5 januari was de nieuwjaarsreceptie van onze buurtvereniging.

Het bestuur verheugde zich over de mooie opkomst van buurtbewoners die bijeen waren gekomen in ons buurthuis om elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen.

Het was een gezellige bijeenkomst waarbij we ook een aantal nieuwe leden hebben mogen begroeten.

Onze voorzitter Geert Middel hield een korte toespraak waarin de vrijwilligers werden bedankt voor hun inzet het afgelopen jaar.

Ook vertelde hij dat er weer vele activiteiten zullen worden georganiseerd in het komende jaar.

(Wilt u hiervan op de hoogte blijven? Check dan regelmatig deze website)

Hierna brachten we allemaal een toost uit op het nieuwe jaar:

Wij wensen u allen een heel gelukkig en gezond 2019!

 

 

_________________________________________________________

NIEUWS

December 2018

Onze buurtvereniging heeft een nieuw logo!

De ontwerper van het nieuwe logo Harald Middel  motiveert zijn ontwerp als volgt:

Letterlijke doorvertaling van de naam =  Krachtig huis

Het logo laat letterlijk een Krachtig huis zien. Dus:  “Wat je ziet is wat er staat en wat er in zit”. (What you see is what you get)

We zijn een buurtgemeenschap in een natuurlijke bosomgeving. Dus gekozen voor natuurkleuren. (Bruin en groen). 

Een buurtvereniging is cultuur, vertier, ontspanning, gezelligheid, samen en lol, dus met een vrolijk gezicht.

Naast recreatieve activiteiten ook behartigen van buurtbelangen m.b.t woonomgeving en leefklimaat dus een naar buiten gerichte krachtige, heldere en open blik.

 

En met een knipoog de onderstaande toevoeging:

Een buurtgemeenschap buiten het dorp, half in het bos. Die zijn net even anders. 

Autarktischer, eigenzinniger, vrijer. “Wij regelen het zelf wel”. Halve woudlopers, anders, meer durf.
Wonderlijke snuiters eigenlijk, dat vinden ze mooi, daar zijn ze trots op! 

 

 

______________________________________________

 September:

Afgelopen zaterdag (21 september) is er bij ons buurthuis  weer  keihard gewerkt door  een groot aantal vrijwilligers.

De dakgoten zijn gerepareerd en het interieur is flink aangepakt.

Ook zijn de  biljartaccessoires  verplaatst.

De vrijwilligers werden tijdens de arbeid goed verzorgd door Edith en Joke.

Voor interieuradvies hebben we gebruik gemaakt van Miranda, één van onze leden.

Hieronder ziet u een sfeerimpressie op de foto’s.

 

Er zijn nieuwe lampen opgehangen,  voorzien van Philips Hue white en color lampen. Met deze speciale lampen kunnen we elk gewenste sfeer creëren.  

Van functioneel wit bij het klaverjassen tot bijvoorbeeld feestelijk roze!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo is er een heel kleurenpallet waaruit wij  kunnen kiezen.

Daarnaast zijn de groene vensterbanken vervangen en zijn de sponsorborden verplaatst naar 2 fraaie planken in de sponsorhoek.

 

 

 

 

 

Wat licht en een aantal mooi herfstdecoraties al niet kunnen doen met de sfeer.

Hartelijk dank voor al het verzette werk.

 

 

________________________________________________________

* De avonden worden  korter,  het klootschietseizoen is voorbij.

Vanaf dinsdag 11 september starten we daarom weer met "Bewegen en Ontspannen".

Meer informatie hierover kunt u vinden bij Activiteiten (links in het menu)

__________________________________________________________

 

 

Krachtig in buurt en recreatie 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb